Kreta - del 1

Fredagen 5/6
Vår dag började ganska tidigt. Vi ställde väckarklockan på 03.00 och vårt flyg skulle gå 06.15. Morgonen började med att Henrik redan väcker mig vid 02 för att han inte kan sova. Jag gick och la mig ganska sent så var verkligen inte på humör av att vakna. Henrik var nog för exhalterad över resan och gick runt i rummet samt störde min sömn. Dock gjorde det inte så mycket eftersom jag inte hade några problem med att gå upp, när det väl var dags. Det var verkligen skönt med att pappa körde oss till Arlanda. Slapp passa busstider såhär tidigt på morgonen och det blir mindre stressigt.

Henrik och jag på flyget.

Vår flygtur började ganska dåligt. Först var det försenat på grund av att det tog längre tid än planerat att få alla passagerare in i planet. Sedan när det var klart, fick vi besked från piloten om att han inte kunde börja flyga eftersom flygplatsen i Chania var fullt. Det vill säga, för många flygplan på flygplatsen i Chania. Vi fick därför vänta ytterligare 30 minuter. När vi närmade oss Chania, fyra timmar senare, flög vi i så kallade cirklar eftersom piloten inte hade fått klartecken om att få landa. Vi fick därför vänta kanske ytterligare tio minuter i luften.

Efter flygresan började vår resa ganska bra. Kreta i sig är jätefint. Visste ni att det fanns ca 25 MILJONER olivtäd i hela Kreta?! Man såg bokstavligen olivträd överallt. Det var helt underbart med all olivträd, berg och vatten.

Vardagsrummet av vårt hotell på Golden Sands.

Vi bodde i en lägenhetshotell på bottenvåningen. Det var faktiskt ganska skönt. Nära ingången och själva lägenheten var ren och fräsch när man kom. Det är första gången jag har bokat eller bott i en lägenhetshotell, vilket är mer nice än en hotellrum. Vi fick även en balkong dock var det på baksidan så man hade sämsta utsikten. Vår utsikt var in i en annans hus.

Hur som helst, vi var vrålhungriga nu. Hade inte ätit något på planet. Vi bestämde oss för att äta lokalmat och inget från hotellet. Vi började med att gå ut. Det fanns bokstavligen inga restauranger längst vägen från hotellet. Vi gick och gick. Det slutade med att vi gick hela vägen till Chania. Det var på ungefär 4km och tog oss nästan 1h.

Vi var mest vid utkanten av Chania och hade ingen aning om exakt vart vi var. Det slutade med att vi körde lite äventyr och testade oss fram. Hittade otroligt fina vyer och blev mer och mer hungriga.

Det var verkligen ljust så mestadels Henrik hade svårt att hålla ögonen öppna.

Jag hade samma kläder från flygplanet. Ångrade stort då det var såå varmt.
Bakom denna byggnad hittade vi ett matställe som vi bara körde på då vi var vrålhungriga och inte orkade gå mer.
 Olga's. Ett av de sämsta ställen att äta på i Kreta.

Vi beställde en Grekisk sallad. Den var väldigt tråkig och vissa av tomaterna var helt mosade eller gamla.

Till förrätt beställde vi denna bläckfisktallrik. Den fick vi efter vår huvudrätt salladen.

Sedan bjöd de på gratis glass, vilket gjorde oss extra glada.

Dock fick vi sedan lära oss om att nästan alla ger gratis efterrätt. Det är väldigt vanligt i Grekland att restaurangen bjuder på efterrätten. Det var inget vi visste om från första gången, så när vi gick därifrån var vi glada. Inte så glada över maten men det gick att äta.

Efter maten gick vi in mot Chania och började utforska. Klockan började bli mycket och vi var ganska trötta. Det blev lätt shopping och mest beundra staden.

Vattnet är så klart i Kreta. Man ser bottnet och det var otroligt fint.

Vaniljmunk

Chokladmunk

Innan vi skulle bege oss tillbaka till hotellet bestämde vi oss för att ta en fika. Vi köpte en varsin ''Grekisk'' munk. Det går kanske tyvärr inte på bilden se hur stora de är men typ två gånger större än våra vanilj/hallon munkar i Sverige. De var otroligt goda och ganska mättande.

Vi hade inte lärt oss om hur man tar bussen tillbaka till hotellet och det fanns ingen informationscenter så vi bestämde oss för att gå samma väg tillbaka. Det var inte kul att gå tillbaka. Dock lärde vi oss på tillbakavägen vilken bussnummer som vi måste ta för att komma till Chania samt tilbaka till hotellet. Senare under veckan lär vi även oss att ta en genväg till Chania som är på 2km och tar max 30min att gå. Helt GARGH dock värt den fina och långa promenaden.

Till middag gick vi till en restaurang som låg nästan bredvid hotellet. Den hade fått bra betyg på tripadvisor så vi körde på det. Orkade inte gå tillbaka till Chania samt dagen hade varit ganska lång. Vi har varit uppe sedan 03 (eller jag sov halva resan till Kreta).

Till middag beställde vi båda husets special - Lamm.
Vi fick det med både ris och pommes. Vilken kombination!
Maten var god.

GRATIS EFTERRÄTT!!
Det bästa med Kreta och denna kaka var jättegod. Det smakade som jul för det innehöll kanske kanel eller liknande.

Vi beställde även Ouzo efteråt och det smakade som lakrits. Nu har man även testat det. Vi gick därifrån mätta och glada. När vi kom tillbaka till hotellet var klockan kanske runt 23 och vi var ganska slutkörda. Däckade ganska instant.

--------------------------------------------------------------------

I vår charterresa hade vi beställt frukost till, dvs frukost i hotellet. Deras frukost var ganska tråkig och prismässigt dyrt. Vi kunde likagärna fixat egen frukost. Dock brukar man alltid få denna typ av frukost vid alla typer av hotell så kunde nog inte förväntat mig mer.

Dagens väder var sämre än gårdagens. Ganska mulet och ingen sol. Man kanske kan säga att det är bra väder för att promenera i. Inte för vamt, med andra ord. Denna gång tog vi bussen in till Chania. Det kostade 1,10 Euro och tog ca 10min in. Sedan gick vi till hamnen, vilket vi inte hann med gårdagen.

Riktigt fin utsikt. Sedan fick man även massa sol från time to time.

I Kreta tar folk alltid en ''siesta'' under dagen. Runt 14 är allting stängt och öppnar igen på eftermiddagen. Sedan är det öppet rätt sent in mot kvällen, vilket är riktigt nice. Något som man kan önska att Sverige gjorde. Klockan 17.30 skulle vi ha ett välkomstmöte på hotellet med vår reseguide och därför beslutade vi oss för att köra en hel dag i Chania. Till lunch hade vi hittat ett ganska fullspäckad ställe i en gränd i Chania.

Till lunch hade vi båda Moussaka. Riktigt god.

Efter maten tog vi bussen tillbaka till hotellet. Därefter gick vi till välkomstmötet som vi hann precis till. Mötet var den mest onödigaste mötet och det kändes riktigt dumt att vi slösade bort vår tid för att komma tillbaka till den. Vår reseguide berättade redan allt vi visste, då vi dagen innan fick massa papper om alla utflykter. Sedan står det inga priser för utflykterna och inget hon kunde tillägga när hon gick igenom dem, utan man fick gå fram och fråga själv. Hon gick alltså igenom allt som stod bokstavligen på pappret. Vi bestämde oss för att enbart ta en utflykt med dem och det var den till Knossos.

Efter mötet åkte vi tillbaka in mot Chania för att ta middag där. Som vanligt hade vi svårt med att välja matställen och kunde gå ganska mycket innan vi bestämde oss för något. Vi hade hittat en mysig hörna med massa restauranger när en man glatt kommer fram och säger ''Hej, det är ni igen''. Riktigt turistfälla. Både Henrik och jag trodde att vi kände honom men att vi båda bara hade glömt bort. När vi hade suttit oss ner så frågade jag Henrik om vem han var och då svarade han ''ingen aning, trodde du visste vem han var''. Haha, fan va smooth mannen var. Det var för sent att gå så vi körde middagen där.

Henrik valde Souvlaki, vilket är ganska grekiskt. Hans mat var ganska tråkigt enligt honom och potatisen ganska torr.

Jag valde en random rätt som jag ångrade stort när den kom.

Deras priser var lite högre än vanligt och maten var ganska ursel. Det kanske var bara otur och att vi hade beställt någoting sämre. Dock var vi båda onöjda med våra maträtter. Jag hade bara fått köttbitar kastat på riset som var fylld med olja eller liknade. Det var absolut den tråkigaste rätten under hela resan! Stället hade både lurat oss och sedan serverat dålig mat. Åtminstone om man fick god mat så skulle luringen inte vara så dålig. Nu kan vi inte göra så mycket mer än att berätta hur vi gick in i fällan.

Efter maten gick vi til hamnen och tog en drink. Köp en och få en på köpet. Det slutade med att vi fick en varsin och sedan en på köpet var, istället för en var där ena kostar.Lol. Drinken var ganska dålig gjord.

Vi avslutade kvällen och tog taxi tillbaka till hotellet. De sa till oss att aldrig ta en taxi utan taximeter. Gissa vad vi gör. Vi gick in i en taxi utan men mannen lurade inte oss. Det kostade 7 Euro, vilket var billigare än deras ungefärliga pris på hotellet. Folk sa runt 8-10 Euro. Inte mer än 10. Detta pris stämde då vi vid ett senare tillfälle tog taxi med en meter för samma pris.

Långa dagar och massa däckmode när man kom hem på nattten.

--------------------------------------------------------------------

Söndagen 7/6
I Kreta jobbar de flesta inte på söndagar. Det mesta är stängt. I Chania är vissa butiker öppna för oss turister så det är inte helt 100% stängt. Vädret har fortfarande inte varigt solklart. Ganska mulet och ibland med lätt regn. Vi började dagen med att bada. Först vid poolen men sedan vidare mot stranden som låg 200m bort från hotellet. Vi tog inga strandbilder eftersom vi var rädda för att lämna kameran obevakad.

Vattnet var KAAALLT. Kunde inte gå in. Vi badade kanske 5min och sedan sprang hem. För kallt och mulet. Henrik fick mig att ta en halv dopp i alla fall. Vilken besvikelse. Hade trott att vattnet skulle vara ljummet. Varmare än Sverige. Haha.

Vi åt lunch på hotellet. Kretansk sallad. Den var god.
Hotellets mat var faktiskt bra. Helt ok.

Istället för att bada bestämde vi oss för att ta en promenad runt området. Efter vår lunch tog vi promenaden och hittade det finaste området där man går uppe på berget och har havet som utsikt.

Det fanns otroligt massa fina växter på berget.

På vägen tillbaka till hotellet kommer en vildhund fram till oss. Den var stor och gullig.

När jag börjar klappa hunden så kommer en hel flock av hundar. Henrik och jag blev smårädda. Trodde dessa vilda hundar skulle äta upp oss eller något. De kom verkligen från ingenstans och var 5-6 stycken. Fast de var otoligt söta och ville inte äta upp oss. Jag kände mig taskig som inte hade mat till dem.

Den här hunden följde efter oss och sällskapade oss halvvägs tillbaka. Det var rätt galet. Den korsade i alla fall gatan bättre än Henrik. Haha. Jag önskar jag kunde ta med mig hunden tillbaka och att den blir min nya husdjur. För söt.

Henrik hittade även denna dag en genväg till Chania. Den som är på 2km. Vi bestämde oss för att gå till Chania för middag. Det har under de här dagarna varit dåligt väder.

Det småregnade på vägen til Chania.

Vi hittade en restaurang vid hamnen. Havet som utsikt. Riktigt fint.
Vi beställde denna hummer som vi inte hade en aning om hur man äter. Det var så svårt att få ut allt kött och vi såg ganska amatörmässigt ut. Smakade gott i alla fall.

GRATIS EFTERRÄTT!! Yumyum.

Klockan blev rätt sent efter middagen. Det var rätt sent och bussarna har slutat gå. Henrik tyckte att vi skulle gå tillbaka samma väg som vi kom ifrån. Det var helt kolsvart och man såg knappt stigen. Genvägen som vi gick var bland annat genom stranden. Det var otroligt läskigt. Ville typ döda Henrik som fick mig att gå såhär mörkt. Nej nej, inte alls läskigt. Man såg bokstavligen ingenting.

Vi kom hem säkert och jag var överdriven paranoid. Henrik tyckte det var rätt äventyligt men lovade att vi inte skulle behöva gå denna genväg när det är så mörkt och sent.

Imorgon åker vi till en annan stad i Kreta, Rethymnon.