Kreta - del 2

Måndagen 8/6
Idag åkte vi in till Chania och tog sedan buss därifrån till Rethymnon. Bussbiljetten dit kostade 6 euro. Bussresan tog ungefär 1h 30min. Vädret var fortfarande rätt dåligt. Det är väldigt enkelt att ta sig runt i Kreta. Vi kände oss extremt duktiga över att vi har lyckats hitta buss samt lärt oss själva att ta oss runt.

Det var otroligt fint i Rethymnon. Finare än i Chania. Vi började med att gå runt en stund och även här fanns massa shopping. Köpte en magnet och det var allt jag hann köpa. Efter det letade vi efter mat. Jag sa till Henrik att vi måste testa gyros innan vi åker hem från Grekland, vilket vi hann göra idag.

Vår första gyros i Kreta. Det var mumsigt!

Vi satt i mitten av torget. Det var jättemysigt.

Det spöregnade brutalt. Vi hade tur som tajmade perfekt med lunchen. Slapp springa i regnet.
Vi köpte en varsin ''Greek Coffee''. Det var faktiskt helt okej och rätt nice i det kyliga regnet.

Efter maten gick vi upp för en fet backe och där fanns en fort eller på engelska "fortress". Det kostade 4 euro eller så var det 6 för att komma in. Totalt värt det om man är i Rethymnon. Vi gick runt i kanske två timmar. Det var coolt och var bästa utsikten över staden.

Efter detta besök gick vi runt en stund till. Sedan bestämde vi oss för att ta en tidigare buss tillbaka mot Chania. När vi kom tillbaka till Chania var det redan kvällstid och vi körde på middag direkt. Grejen med mig och Henrik är att vi inte hittar matställen direkt. Vi går i timmar och letar, även när det finns kanske 100 matställen i Chania. Vi vill ju ha något mindre turistigt, vilket faktiskt var rätt svårt att hitta. Vi hittade till slut en restaurang vid utkanten av Chania. Den såg rätt bra ut och deras restaurang hade ganska många besökare. Minns dock tyvärr inte namnet på restaurangen.

Henrik och jag hade kanin till middag. Ja, jag vet..brutalt när jag har Coco.
Det smakade bra men jag föredrar fläsk.

Till efterrätt fick vi ÄNTLIGEN dessa!
Loukoumades - ''grekiska doughnuts''

Innan vi åkte till Grekland hade jag googlat massor om vad man måste äta i Grekland. Då stod det ''Loukoumades''. Vi hade sett de säljas runt om men hade inte haft tillfället till att beställa dessa. Nu fick vi det GRATIS som efterrätt. OOOOM vi älskade det! Personalen frågade även om vi ville ha fler. Första restaurangen som frågar ifall vi vill ha mer efterrätt. Jag var dock för mätt och tackade nej MEN ångrar nu. Liksom man kan inte vara för mätt för efterrätt. Men, definitivt! Detta är ett måste till alla som älskar sötsaker!

Efter middagen åkte vi tillbaka till hotellet. Där tog vi en varsin Strawberry Daquries som var väldigt god. Tog tyvärr ingen bild med kameran  och använde endast mobilen för instagram. Men det är en drink - you get it.

-------------------------------------------------------------------------------

Tisdagen 9/6
Vår dag började ganska tidigt. Vi hade bokat en guidad tur med chartern och den började klockan 07.30. Vi hade en take-away frukost från hotellet. Den sög btw. Fick typ två skivor bröd som var från frukosten och en skiva ost + skinka. Trodde de fixade värsta lyxfrukosten när vi fick våra boxar av frukst. Drömde värsta. Hur som helst, vi skulle åka till Knossos.

Knossos är en arkeologisk ort i Kreta från Bronsåldern. Jag blev faktiskt lite småbesviken  när jag kom dit. Det var mycket mindre  än vad jag trodde och det var bokstavligen en hel svarm av turister. Dock fick vi soligt väder så det var skönt att gå runt i solen och försöka skaffa en solbränna.

Krukor som man har hittat och klistrat ihop bitarna. Massor med krukor från den tiden.

Turister överallt. Blev jobbigt med fotograferingen. Njöt av vår guidade tur istället.
Ordet ''labyrint'' kommer härifrån. Det var att huset som fanns var stort och med smala korridorer. Folk kunde gå vilse hela tiden och utformningen av rummen liknar en labyrint.

De berättade att den enda anledningen de kunde komma på ''varför man har valt att bygga'' på just den här plasten var på grund av religiösa själ. Detta var på grund av att man inte hade valt platsen för sin utsikt (mot fienden) eller för bra vattenkällor.

Inne på arkelogiska museet i Heraklion. Skrift-språk.

Signalement. Alla människor hade något att markera som visar ens ''identitet''. Detta som typ ett ID-kort eller fungerade även som en stämpel.
Denna tros vara kungens då den var störst och av guld.

Badkar från den tiden.

Fler krukor. Vad duktig man var back in the days för att kunna göra sådana krukor samt alla mönster på.
Jag kan inte ens idag göra en egen kruka. TALANG.

Efter vår långa guidade tur hade vi enbart en timme för att gå runt i Heraklion. Det var ganska stressigt och vi hann bokstavligen bara äta lunch, vilket var rätt tråkigt. Staden är större än Chania och såg finare ut. Hann inte shoppa. Vi tog snabbmat för att man vet aldrig hur lång tid det tar för ''vanlig'' mat att förberedas. Vi körde på GYROS!

När vi kom tillbaka till Chania var det ganska fint väder. Vi bestämde då oss för att gå till stranden och bada. Vi badade en kort stund och efter det gick vi tillbaka till hotellet för att fixa oss samt vila. Till middag orkade vi inte åka hela vägen in till Chania men ville inte heller äta på hotellet. Henrik hittade då en restaurang mellan hotellet och Chania. Det låg uppe på ett berg och det var verkligen konditionsbrist upp. Dock var maten där bäst. Så värt det! Denna restaurang blev vår favorit i Kreta.

Till förrätt hade vi denna ostfyllda någonting. Den var sååååå gooood.

Jag beställde deras egengjorda pasta med kretanskostsås.. OMG bästa jag har ätit!

Ofc! Free and delicious dessert!

Vi kom tillbaka till hotellet runt midnatt. Mätt och belåtna. Däckade direkt och planerat att åka till Botanical Park på morgondagen...